onsdag 3. november 2010

Grønne, gule og røde plastglass

Jeg fikk en bok om vurdering i posten i går, Slemmen heter forfatteren. Leste en god del og det var spennende lesning. Hun fortalte om ulike metoder elevene kunne bruke for å signalisere om de hadde skjønt det hun sa, om de skjønte noe og om de ikke skjønte noe i det hele tatt. Se for deg dette: Du står i klasserommet og underviser og ser ut over klassen. Alle elevene har en stabel med plastkopper. En grønn som betyr, jeg skjønner det du forteller om. En gul, jeg skjønner, men er litt usikker. En rød kopp, jeg skjønner ikke hva du forteller. Den koppen som står øverst signaliserer hvor eleven er. Er det mange røde kopper, må man fortelle ting litt bedre eller kanskje på en annen måte. Elevene bytter farge på koppene og du kan hele tiden se hvor elevene er. Har de fleste grønne kopper, kan man gå rundt å hjelpe de som har gule eller røde kopper. Dette var brukt i Canada og noen skoler i Norge har tatt dette i bruk. Man kunne bruke kort eller brikker i steden for plastglass. Jeg gleder meg til å lese mere om dette. Kanskje noe å prøve? Er det noen som har erfaring med noe lignende?

5 kommentarer:

  1. Vurderer å kjøpe meg den boka jeg også!!!

    SvarSlett
  2. Eg har også kjøpt denne boka, og ser at det er mykje spanande lesing her. Det er ikkje lett å fange opp om elevane har forstått det du snakkar om i timane. Det er svært få elevar som tør å seie frå at dei ikkje forstår, så dette hadde vore interessant å prøve ut.

    SvarSlett
  3. Skal Prøve å lese resten i helga, selv om jeg burde jobbe med norskoppgaven

    SvarSlett
  4. Så spennende! Jeg har også lest noe av Slemmen - en artikkel - og det virket bra. Kanskje jeg bør kjøpe boka, jeg også? Er det Henning som har tipset dere om boka?

    SvarSlett
  5. Det var ikke Henning som tipset oss, tror det stod på en liste over anbefalte bøker til FOU-prosjektet.

    SvarSlett